Jämtkraft ställer om mot fossilfritt

Bolagets koldioxidutsläpp har halverats. Foto: Sandra Lee Pettersson

Jämtkraft har sedan tre år tillbaka ställt högre krav på fossilfria drivmedel hos sina transportleverantörer. Mellan 2016 och 2018 halverades bolagets koldioxidutsläpp för dessa transporter. Ett exempel på en leverantör som gått över från fossilt till förnybart är det mindre skogsentreprenadföretaget Kvarnmon, de kör enbart på biodrivmedel.

– Vi ställer krav på förnybara drivmedel hos våra underleverantörer, både inom kraftvärmeverket och de som levererar bränsle till oss. Jämtkraft har som mål att ha en helt fossilfri verksamhet 2030 och att vi har 100 procent fossilfria drivmedel fem år tidigare, år 2025, berättar Jonas Vestun, avdelningschef för Värme Bränsle vid Jämtkraft

Avtalen med leverantörer är en viktig del, tjänsteresor är en annan. Att flyga till Åre-Östersund flygplats är en viktig förutsättning för regional utveckling och näringslivet i Jämtland. I nuläget bidrar flyget väsentligt till klimatförändring. Flygbolagen har än så länge inte tagit steget att upphandla biojet med argumenten ökade kostnader och minskad konkurrenskraft. Efterfrågan för biojet måste öka för att stimulera marknaden och producera större volymer till ett lägre pris, Jämtkraft vill vara med i utvecklingen inleder därför ett forskningsprojekt tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers och Lunds universitet. 

– Vi ska utreda om det går att starta storskalig produktion av fossilfritt flygbränsle. Från kraftvärmeverkets skorsten i Lugnvik, utanför Östersund, ska koldioxid samlas upp och blandas med vätgas för att framställa flygbränslet. Den vätgas som behövs för processen ska produceras från förnybar el, säger Ulf Lindqvist, enhetschef Värme Jämtkraft . 

Energimyndigheten har beslutat att ge projektet 4,5 miljoner kronor, Jämtkraft kommer att bidra med 1 miljon kronor och i slutet av nästa år, 2020, ska projektets resultat redovisas. Det är IVL Svenska miljöinstitutet som kommer att leda projektet och Chalmers samt Lunds Universitet kommer att bidra med spetskompetens för att utveckla den nya tekniken. Även Fly Green Fund, Nordic Initiative for Sustainable Aviation, A Flygbränslehantering och The Power Region genom Östersunds kommun är med i projektet.