Swerock lanserar första eldrivna lastbilen med hydraulisk ramp

Från vänster på bild: Andreas Johansson på Kranpunkten och Thomas Ter-Borch på Swerock. Foto: Swerock

Tillsammans med Volvo Lastvagnar har en eldriven lastbil för transport av hyrliftar tagits fram. Modellen är den första serietillverkade FE Electric-lastbilen med denna typ av påbyggnation i Sverige. Påbyggnationen är ett fast flak med hydraulisk vikbar och utskjutbar ramp baktill. Den har en vinsch i framstammen för att smidigt kunna dra upp de liftar och maskiner som inte kan ta sig upp på flaket för egen maskin. 

– Det är med stolthet vi tillsammans med vår kund Kranpunkten är först ut i Sverige att köra denna specialtillverkade tunga lastbil på el. Ellastbilen har precis kommit till Sverige och utrustas nu med de sista detaljerna för att passa uppdraget på bästa sätt, säger Thomas Ter-Borch, arbetschef på Swerock  Transport & Maskin i Malmö.

Med nollutsläpp och lägre bullernivå ska ellastbilen i första hand transportera Kranpunktens eldrivna hyrliftar till kundprojekt inom miljözon 1 i Göteborgs innerstad.

– Tack vare samarbetet kan vi nu förstärka våra insatser inom transportområdet, där vårt fotavtryck på miljön är som störst. Våra kunder i storstadsområdet erbjuds ett helt elektriskt alternativ; med en hyrmaskin som drivs och laddas med grön el och transporteras till och från arbetsplatsen helt utan utsläpp och betydligt tystare, säger Andreas Johansson, Regionchef Kranpunkten Väst.

Lastbilen kommer att utgå ifrån en av Kranpunktens depåer på Hisingen och användas för in- och uttransportering av eldrivna hyrliftar till kunder med projekt inom miljözon 1 i Göteborgs innerstad. Lastbilen kommer att laddas med förnybar elektricitet vid Kranpunktens depå på Hisingen i Göteborg. Ellastbilen beräknas vara i drift i slutet av 2021.

I dagsläget erbjuder Volvo Lastvagnar två eldrivna lastbilsmodeller, varav Volvo FE Electric är den större. Med en kapacitet för upp till 27 tons totalvikt är den utvecklad för mer krävande uppdrag i stadstrafik. Kraften som driver lastbilen genereras av en elmotor med en effekt på 400 kW och ett vridmoment på 850 Nm. Den totala batterikapaciteten är 264 kwh.

Elfordonet specialutrustas med ett unikt maskinflak anpassat för lastning och lossning av liftar samt fullständigt ”Arbete-på-väg”-paket med bland annat ljusramp och blixtljus. Hytten har stora vindrutor, sidofönster och speglar samt extra fönsterruta nedtill på passagerardörren, för maximal sikt och säkerhet. Förarens arbetsmiljö förbättras av den renare luften, den tystare och smidigare gången och av hyttens bekvämligheter.