Wiener linien satsar på vätgasbussar för linje 39A

Från och med 2025 kommer Wiener Linien helt och hållet att byta till vätgasbussar på linje 39A mellan Heiligenstadt och Sievering. På grund av backar, korta avstånd mellan hållplatser och höga passagerarvolymer är detta en av stadens mest krävande linjer, vilket gör vätgasbussarna särskilt lämpliga för dessa rutter. Foto: Wiener Linjen

Österrikiska Wiener Linien, operatören bakom Wiens kollektivtrafik, förbereder sig för att introducera tio vätgasdrivna bussar på linje 39A senast i slutet av 2025. Efter en omfattande upphandlingsprocess i Europa har CaetanoBus i samarbete med Toyota valts ut för att leverera H2.City Gold-bussarna till denna banbrytande satsning.

Genom invigningen av ett nytt Center of Excellence för elektromobilitet förra veckan och den fullständiga övergången av två busslinjer till eldrift, riktar Wiener Linien nu sin uppmärksamhet mot vätgasdrivna lösningar för att ytterligare främja sina hållbarhetsmål.

Linje 39A byter till vätgasdrift

H2.City Gold-bussarna, som är 12 meter långa och utrustade med Toyotas bränslecellsteknik, kommer att tankas vid Wien Energie och Wiener Netzes vätgasstation belägen vid Leopoldau busstallarna. Genom att utnyttja den befintliga vätgasinfrastrukturen strävar Wiener Linien efter att smidigt integrera vätgasbussarna i sin verksamhet och säkerställa en problemfri övergång till helt utsläppsfri kollektivtrafik.

"Ursprungligen var vätgasbussarna upphandlade tillsammans med elbussarna. Efter intensiva tester med en H2-buss från den bästa anbudsgivaren vid den tiden visade det sig att detta fordon inte var optimalt anpassat för den utmanande användningen i Wiens stadstrafik. Wiener Linien lanserade därför omedelbart en ny upphandling för inköp av de tio vätgasbussarna. Detta har nu slutförts och linje 39A kan konverteras till H2-bussar senast i slutet av 2025", meddelar operatören.

Wien litar på vätgasens värdekedja

Peter Hanke, Wiens stadsråd för kollektivtrafik, förklarar:

- I Wien, en föregångare i klimatarbetet, sker övergången av vår bussflotta till utsläppsfri drift snabbt. Medan stora elbussar redan trafikerar stadens södra del, kommer tio vätgasbussar att följa nästa år i norr. Tillsammans med klimatskyddsministeriet och EU investerar vi cirka 90 miljoner euro i inköp av elektriska och vätgasdrivna bussar samt utveckling av infrastruktur – ett bevis på framgångsrikt europeiskt samarbete för en klimatvänlig framtid.

Produktion av grön vätgas

Monika Unterholzner, vice VD för Wiener Stadtwerke, betonar den strategiska betydelsen av initiativet:

- Genom att skaffa tio vätgasbussar uppnår vi en annan milstolpe i vår vätgasstrategi. Vårt mål är att täcka hela värdekedjan, från produktion av grön vätgas till transport, tankning och användning – allt inom Wien Utilities Group.

Gudrun Senk, VD för Wiener Linien, framhåller:

- Vi har testat olika vätgasbussar under årens lopp, särskilt under sommaren i extrem hetta och därmed under svåra förhållanden. Till skillnad från elbussar, som har längre räckvidd.

Källa: Kollektivtrafikbolaget Wiener Linjen