Revolutionerande vätgasteknik från Daimler och Linde

Den första tankstationen utrustad med denna nya teknik har invigts i närheten av Wörth am Rhein i Tyskland, där Mercedes-Benz producerar sina lastbilar och snart kommer att testa sin Mercedes-Benz GenH2 Truck modell. Bild: Daimler Truck

Daimler Truck och Linde Engineering har lanserat sLH2, en innovativ fyllningsteknik för flytande vätgas, som de hoppas ska sätta ny standard inom industrin.

sLH2, som står för underkylt flytande vätgas, är tänkt att bli en öppen standardteknik, tillgänglig för andra fordonstillverkare och partners enligt ISO-standarder. Tekniken är inte bara avsedd för lastbilar, vilket Daimler Truck betonar, utan också för framtida utsläppsfria vätgasdrivna bussar.

Mer kostnadseffektiv tankning

sLH2-tekniken innebär en lätt tryckökning av den flytande vätgasen, vilket möjliggör snabbare och mer kostnadseffektiv tankning jämfört med konventionella metoder. Det unika är att ingen dataanslutning behövs mellan fordon och tankstation, vilket reducerar komplexitet och kostnader. Tankstationernas kapacitet förbättras samtidigt som tiden för att fylla ett fordon minskar markant - det tar bara 10 till 15 minuter att fylla 80 kg vätgas, vilket ger en lastbil med en totalvikt på 40 ton en räckvidd på 1 000 km.

Daimler Truck påstår att investeringarna i vätgastankstationer kan minska med en tredjedel och driftskostnaderna kan bli upp till sex gånger lägre med den nya tekniken. Dessutom förväntas säkerhetsnivån med sLH2 vara lika hög som för diesel.

Daimler Truck och Linde Engineering