Tågresandet revolutioneras: Liebherr tar klimatsmart tågklimatisering till Occitanien

Anläggningarna kommer att produceras i Liebherr-Transportation Systems fabrik i Radinovo, Bulgarien, där företaget redan har etablerat serietillverkning av HLK-system för tåg världen över. Foto: Liebherr

Liebherr-Transportation Systems har fått uppdraget av SNCF att utrusta tåg i den franska regionen Occitanien med innovativa luftbaserade klimatsystem. Denna klimatiseringsteknik, fri från kemiska kylmedel, kommer levereras från november 2023 fram till år 2030, där Liebherr också ansvarar för underhållet genom systemets livscykel.

Dessa miljövänliga Heizungs-, Lüftungs-, und Klimaanlagen (HLK) kommer installeras i upp till 291 AGC-tåg (Autorail à Grand Capacité) från Bombardier som används av SNCF i Occitanien. Systemet, baserat på Air-Cycle-teknik, använder endast omgivningens luft för att svalka, istället för traditionella kemiska kylmedel. Tekniken har testats framgångsrikt av regionen Okzitanien och SNCF under deras forskningsprogram "Eco-Clim" från 2015 till 2019.

Stort framsteg

- Vår luftbaserade klimateknik är ett stort framsteg mot framtida tågresor. Vi är stolta över att bidra till miljövänliga resor och komforten ombord på Occitania AGC-tågen, säger Dr. Klaus Schneider, teknikchef på Liebherr-Aerospace & Transportation SAS.

Detta system har visat betydande fördelar i fälttester. Redan 2002 utrustade Liebherr en ICE 3-tåg för Deutsche Bahn AG (DB) med liknande luftbaserade klimatsystem.

Effektivt system

Efterföljande uppgraderingar och testresultat, jämfört med traditionella dampkretsloppsystem som använder kylmedel R134a, visade systemets effektivitet. Det tyska miljömyndigheten (UBA) stöttade projektet på grund av dess miljöfördelar jämfört med konventionella kylsystem.

Liebherrs Air-Cycle-system är inte bara miljövänligt, utan har också färre komponenter, vilket leder till lägre vikt, enklare och billigare underhåll samt minskad energiförbrukning och driftkostnader. Med denna milstolpe tar Liebherr ett avgörande steg mot en grönare och hållbar framtid inom tågresandet.

Källa: Liebherr