Xlinks-projektet: Grön elektricitet från Marocko till brittiska Devon

Argumentet för projekt som Xlinks är att produktion av förnybar energi på extremt soliga eller blåsiga platser skapar betydande kostnadsfördelar. Foto: Wikipedia Common, kredit: Bearas

Ren energi gör det möjligt för varje land att producera fossilbränslefri inhemsk elektricitet. Ändå sträcker regeringar runt om i världen ut sina nät.

Ta till exempel Xlinks. Det £20 miljarder projektet syftar till att föra grön elektricitet från Marocko till Devon. Det har ännu inte säkrat det brittiska kontraktet för skillnad (CFD), som krävs för brittisk förnybar energi och finansiering. Men regeringen ansåg nyligen att projektet är av "nationell betydelse". Det kommer att förenkla planeringen, skriver Financial Times.

Ändå låter det märkligt att korsa marockanska, spanska och franska vatten med 3 800 kilometer underhavskabel. Storbritannien gynnas bäst av att producera sin vindkraft eller importera elektricitet från grannländer.

Skapar betydande kostnadsfördelar

Avsikten är att  Marocko förväntas bygga en kombinerad sol- och vindanläggning, liknande den som Xlinks planerar att bygga. Sedan skulle Marocko leverera ström för £15/MWh. En nylig brittisk vindauktion lockade inga budgivare till £60/MWh i dagens priser.

Dessutom snurrar Storbritanniens vindkraftverk mestadels samtidigt. Under lugnt väder behöver nätverket andra elektricitetskällor för att kunna "hoppa in". Det lägger på ytterligare kostnader för nätverk, lagring och reservkapacitet. Storbritanniens klimatförändringskommitté, en rådgivare till regeringen, uppskattar att så kallade "integrationskostnader" lägger till ytterligare £10/MWh. Kostnaderna stiger när andelen förnybar energi i nätet ökar.

Extra långa kabel

Storbritanniens bedömning hänger därför på kostnaden för transport av elektriciteten från Sahara. Kommer Xlinks extra långa kabel att eliminera prisskillnaden mellan Marockos sol och Skottlands vind? Den står för nästan hälften av projektets kapitalkostnader och skulle förlora uppskattningsvis 15 procent av sin elektricitet på vägen. Beräkningen är komplicerad eftersom klyftan skulle minska om kapitalutgifterna för förnybar energi minskar över tid.

Ändå är besparingarna betydande. Detta tyder på att långa elkablar kommer att vara en bestående del av energiövergången. Kina har redan byggt 22 ultra-högvoltsovanliga mega-länkar.

Detta är goda nyheter för afrikanska och mellanösterekonomier och kabelbolag som planerar projekt som ska dra nytta av dem.

Källa: Financial Times