Toyota nära genombrott angående massproduktion av fasta elektrolytbatterier

Fast elektrolyt-tekniken förväntas lösa många av de utmaningar som finns med dagens elbilar, inklusive förbättrad energitäthet och ökad brandsäkerhet. Foto: Toyota

Toyota har meddelat att de närmar sig massproduktion av fasta elektrolytbatterier, enligt The Financial Times. Den japanska biltillverkaren uppger att de har gjort framsteg i tillverkningen av nästa generations fasta elektrolytbatterier.

Dessa nya batterier förväntas kunna tillverkas nästan lika effektivt som konventionella elbilsbatterier.

Den senaste utvecklingen är resultatet av vad Toyota kallar ett "genombrott" inom batterimaterial. Om den lovande utvecklingen fortsätter tror Toyota att de nya fasta elektrolytbatterierna kommer att erbjuda elbilar en räckvidd på upp till 1 200 kilometer och en laddningstid på högst 10 minuter.

Förbättrad energitäthet

Financial Times rapporterar att en av de största utmaningarna med att skala upp produktionen av fasta elektrolytbatterier är tillverkningen av battericeller, som måste utföras snabbt och med hög precision.

- Vi är nästan klara med staplingen, säger en Toyota-ingenjör när han ombeds beskriva hur nära massproduktionen av fasta elektrolytbatterier är i jämförelse med konventionella batteritekniker. "Vi kommer att börja tillverka större volymer och övervaka kvaliteten.

Förlänger livslängden på batterier

Toyota meddelade nyligen att de har inlett ett samarbete med det japanska energiföretaget Idemitsu Kosan för att utveckla sulfidbaserade fasta elektrolyter. Enligt Financial Times betraktas detta ämne för närvarande som den mest lovande materialen för att förlänga livslängden på batterier.

Enligt Toyotas senaste uppskattning kommer deras första fasta elektrolytbatterier att nå marknaden någon gång mellan 2027 och 2028. Det är värt att notera att tidslinjen har skjutits framåt allt eftersom måldatumet närmar sig. Toyota:s VD Koji Sato sa nyligen under en presskonferens att de förväntar sig att de första batterierna som tillverkas 2027 kommer att vara i relativt små volymer.

- Jag tror att det viktigaste för tillfället är att införa fasta elektrolytbatterier på marknaden, och sedan kan vi börja tänka på att öka produktionen, sa Koji Sato.

Investeringarna i fast elektrolytteknik uppgår till miljarder euro, och flera av världens största bil- och batteritillverkare är involverade i den intensiva konkurrensen om teknologin.

Källa: Toyota/ Financial Times