Svenska företag som gjort avtryck i klimatomställningen

Thomas Jensen. Foto: BCG

Både klimatförändringarna och den gröna omställning som sker i alla branscher just nu är snabbare än vad många företag insett, och de som ställer om snabbt kan ha stor påverkan på sin bransch. Det är några av slutsatserna i en ny rapport från Boston Consulting Group och World Economic Forum.

– Svenska VD:ar som misslyckas med att röra sig snabbt nu, riskerar att missa en möjlighet att både växa och bidra till förändring som inte liknar något annat, säger Thomas Jensen, Managing Director & Senior Partner och VD för BCG i Sverige, i ett pressmeddelande.

Rapporten adresserar flera svenska företag och hur de gjort avtryck genom att ta en ledande roll på klimatområdet:

        - Sedan SSAB levererade världens första fossilfria stål kämpar aktörer runt om i Europa med liknande projekt

        - IKEA har introducerat cirkulära hubbar på de flesta marknader och samtidigt sparat stora pengar genom att ställa om till förnybar energi.

        - H&M har utlovat nollutsläpp i sin egen produktion inom tio år och i hela leveranskedjan inom 20 år.

– Det här är förändringar många av oss knappt vågade tro på för bara ett par år sedan. Svenska bolag skapar inte bara värde för egen del just nu utan förändrar hela spelplanen, säger Jensen.

Rapporten varnar samtidigt för att många företag är för dåligt förberedda för att kunna dra fördelar av klimatomställningen, framför allt för att man saknar nödvändig data. Som exempel har prognoserna för pris och utbud på förnybar energi förändrats dramatiskt de senaste åren.

– Många företag underskattar både hastigheten och omfattningen av den omställning som sker just nu. Risken är att man gör missbedömningar som drabbar hela affärsmodellen, säger Jensen.