Svemin lanserar kampanjen Den svenska gruvan  

Foto: Epiroc

Gruvnäringens branschorganisation Svemin lanserade häromdagen kampanjen Den svenska gruvan som ska visa hur avgörande metaller och mineral är för ett modernt och hållbart samhälle. Bakom kampanjen står förutom Svemin också LKAB, Boliden, Zinkgruvan Mining, ABB, Epiroc och Sandvik.

Den Svenska Gruvan ska under tre år tydliggöra den roll metaller och mineral har för våra moderna och hållbara liv. För under våra fötter, i vår berggrund, finns helt avgörande tillgångar för att samhället ska fungera. Men uppfattningen om hur centrala de faktiskt är, både för livet här och nu och för klimatomställningen, är dessvärre låg enligt initiativtagarna.

– Vi vill alla ta kliv mot en hållbar och fossilfri värld men när det kommer till vägen dit är kunskapen ibland låg. Metaller och mineral är helt avgörande och i Sverige har vi fantastiska möjligheter att ta ett miljömässigt ledarskap om gruvnäringen får möjligheter att utvecklas vidare, säger Maria Sunér Fleming, vd för gruvnäringens branschorganisation.