Sylt Shuttle testar klimatvänlig miljödiesel

Sylt Shuttle i Westerland. Foto: DB

Tyska järnvägsoperatören Deutsche Bahn meddelar att man kommer att klara sig utan konventionell diesel i framtiden. Företagets mål är att bli helt klimatneutralt senast 2050.

Därför har DB börjat undersöka olika alternativa bränslen.  Företagets avancerade testtåg TrainLab använder redan en eko-diesel som minskar koldioxidutsläppen med 90 procent.

Från och med oktober 2020 kommer tåget Sylt Shuttle att färdas mellan orterna Westerland och Niebüll och testa klimatvänlig miljödiesel samtidigt. Ytterligare prov i samband med regelbunden järnvägstrafik är planerade.

- Järnvägarna blir klimatneutrala endast när vi säger adjö till diesel. Vi måste radikalt minska förbrukningen av fossila bränslen och minska deras användning till noll. År 2050 kommer DB inte längre att köra ett enda spårbunden fordon med diesel. Med en årlig förbrukning på mer än 250 miljoner liter diesel är detta en utmaning, men vi klarar av den, säger Sabina Jeschke, styrelseledamot i Deutsche Bahn.

I tågen TrainLab och Sylt Shuttle används två varianter av eko-diesel, som helt eller delvis tillverkas av bearbetade organiska rester och avfall. Testtågets dieselmotorer, som fungerade bra, behövde ingen teknisk uppgradering.

För närvarande förbereds användning av eko-diesel i större skala inom regional transport i delstaten Baden-Württemberg.

Eftersom det inte finns någon lösning som är lämplig för alla när det gäller att ersätta dieselbränsle, testar Deutsche Bahn alternativa bränslen såväl som alternativa driftsystem.

De första hybridfordonen är redan i bruk. Det kommer också att finnas batteridrivna tåg som kommer att laddas via kortare luftledningssektioner, för nästa sträcka. Tåg med vätgasdrift är också planerade.