De räddar textilindustrin – genom kemisk återvinning

pressbild: samhall

Den gula klänningen blev en talande bild för Renewcells innovation – återvinningsprocessen skapar något helt nytt. Som i sin tur kan återvinnas.

Företaget Renewcell är fullständigt rätt i tiden. Samtidigt som Greta Thunberg pryder omslaget av Vogue och modebranschens jättar lovar att förbättra sitt miljöarbete, har Renewcell kommit på ett nytt sätt att återvinna textilier. ”Vi har vinden i ryggen”, säger vd Patrik Lundström och berättar att ett stort genombrott står för dörren.

Vad händer om man sammanför en expert på återvinningslösningar, en ägare av en massafabrik och tre professorer på KTH? Svar: Renewcell, ett företag som kommit på en helt ny metod för att återvinna textil. 2014 lyckades företaget framställa en gul klänning i viskos, helt gjord av fiber från gamla bomullsjeans.

– Vi fick en förfrågan från två aktörer inom textilbranschen att ta fram ett plagg med vår metod. Utan att veta riktigt hur det skulle sluta sa vi: ”Ja, vi provar!” säger Patrik Lundström, vd för Renewcell.

Den gula klänningen blev en talande bild för Renewcells innovation – återvinningsprocessen skapar något helt nytt. Som i sin tur kan återvinnas.

– Vi brukar säga att materialet kan loopas fem till sju gånger, men det finns en tänkbar möjlighet att man kan göra om processen i oändlighet.

 

Han menar att deras återvinningsprocess är helt klimatpositiv. Nettoeffekten av att rädda cellulosa från att förbrännas och i stället cirkulera den är minus två kilo koldioxid per kilo producerad viskosfiber. Dessutom är vattenåtgången tusenfalt mindre jämfört med produktion av ny bomull.

– Sedan använder vi givetvis energi i vår verksamhet. Vi har dock en stor fördel då vi finns i Sverige och kan använda 100 procent grön el, säger Patrik Lundström och fortsätter:

– Transporterna till och från Kristinehamn har såklart en miljöpåverkan, men vi försöker effektivisera dem så mycket som möjligt.

Renewcell är ett företag med växtvärk. Enligt Patrik Lundström får de dagligen samtal från modevarumärken som vill använda deras produkt.

– Just nu är efterfrågan många gånger större än tillgången. Men vi planerar att växa och komma upp i maxproduktion i Kristinehamn och även bygga fler fabriker, både i Sverige och internationellt, säger han.

I dag har företaget tio heltidsanställda, men bara till nästa år förväntas personalbehovet vara det tredubbla. För att möta framtidens expansion samarbetar man med Samhall.

– När man arbetar med en helt ny etablering behöver man partner som man känner förtroende för och som kan hjälpa till att lösa utmaningar i takt med att de uppstår. Samhall hjälper oss att vara flexibla, säger Patrik Lundström.

De senaste åren har synen på modeindustrins miljöpåverkan förändrats. En ensam hållbarhetsansvarig kan inte längre stå för dessa frågor – hela varumärket måste ta ställning och visa hur man jobbar hållbart. Enligt Patrik Lundström finns det inga alternativ, det måste ske en förändring nu.

– Men det är inte bara vi i änden av produktionskedjan som kan rädda branschen. Modevärlden måste börja designa kläder med cirkularitet i åtanke, sluta blanda material hejvilt och ha en tydlig tanke med vad som händer med produkten i slutet av dess livslängd, säger han.

I början av 2020 når Renewcell en viktig milstolpe. Då ska den första kollektionen skapad av kemiskt återvunna material i kommersiell skala släppas i samarbete med ett stort modevaruhus.

– Nu är det på riktigt. Nu kommer vår produkt till handeln och kunderna kan köpa den. Det är stort.

Den gula klänningen blev en talande bild för Renewcells innovation – återvinningsprocessen skapar något helt nytt. Som i sin tur kan återvinnas.