Mitsubishis konceptbil laddar batterierna med turbinteknik

Mitsubishi Mi-Tech är fyrhjulsdriven tack vare fyra elmotorer – en för varje hjul. Bild: Mitsubishi Motors

På 2019:s bilsalong i Tokyo presenterade Mitsubishi företagets konceptbil Mi-Tech som inte ser speciellt produktionsfärdig ut idag. Men tekniken under skalet är desto intressantare. Bilen är en laddhybrid där förbränningsmotorn ersatts av en gasturbin.

Största fördelen enligt Mitsubishi blir att en gasturbin får jämnare gång än en förbränningsmotorn. Därmed kommer övergången mellan turbin- och eldrift bli mycket mjukare än mellan bensin- och eldrift med en vanlig förbränningsmotor.

Tanken med Mitsubishis drivlina är inte att gasturbinmotorn ska driva hjulen, utan att den används som räckviddsförlängare. Det innebär att motorn laddar batterierna som i sin tur driver elmotorerna.

Mitsubishi Mi-Tech är fyrhjulsdriven tack vare fyra elmotorer – en för varje hjul. Bilen är en tvåsitsig suv-cabriolet, så om den någonsin sätts i produktion lär det knappast bli någon volymmodell. Men i det här fallet är alltså tekniken under skalet betydligt intressantare än hur bilen ser ut på ytan.

Turbintekniken har varit på tapeten i bilvärlden flera gånger tidigare, bland annat hos Chrysler.

Turbindrift är en bildröm från 1960-talet som hittills inte blivit verklighet i någon större skala. Amerikanska biltillverkare försökte länge experimentera med turbindrivna bilar, och fördelarna ska bland annat vara att en turbinmotor har betydligt färre rörliga delar än en vanlig förbränningsmotor.

Turbinbilarna som de amerikanska biljättarna tog fram på 1960-talet hade dock slö acceleration, hög förbrukning, tog lång tid att starta och var enormt dyra att tillverka.

Källa: Auto, Motor & Sport