Ny tjänst ska göra returhantering smidigare

Testar hur ökad digitalisering kan ersätta fysiska returetiketter. Arkivbild

Nu undersöker PostNord hur returlogistik på olika sätt kan minska sin miljöpåverkan i både stort och smått. I samarbetet med Kids Brand Store testas hur ökad digitalisering kan ersätta fysiska returetiketter. Målet är att implementera tjänsten brett 2020, vilket ersätter cirka 12,5 miljoner fysiska returetiketter som årligen skrivs ut och skickas med de paket PostNord hanterar.

I den senaste E-barometern framkommer att e-handeln ökade med elva procent under det tredje kvartalet 2019. Så många som 69 procent av svenskarna handlade på nätet under denna period och elva procent av e-handelskonsumenterna returnerade något under Q3. 

– I pilotprojektet med Kids Brand Store testar vi hur digitala tjänster kan bidra till att göra e-handel mer hållbar. Årligen skrivs det ut miljontals returetiketter som skickas med paket för att kunna användas om en vara ska returneras. Nu kan vi eliminera åtminstone det slöseriet, säger Saman Hadiani, Head of Digital Partner Solutions på PostNord.

Idag skickas det returetiketter med nästan varje försändelse som köps på nätet. I pilotprojektet kommer Kids Brand Stores kunder istället kunna få en QR-kod skickad till sig. I nästa steg kan kunden med hjälp av QR-koden be ett ombud att skriva ut en fraktsedel när en retur ska skickas.

– Returhantering har länge varit ett eftersatt område hos mer eller mindre alla e-handlare. I samarbete med PostNord vill vi nu göra det smidigare att returnera en vara och samtidigt minska vår miljöpåverkan. Här är minskad returgrad A och O men att slippa skriva ut returetiketter i onödan är en viktig del som vi gärna förpassar till historien tillsammans med våra kunder, säger Mikael Arnåsen, vd på Kids Brand Store.