PowerCell Sweden deltar i elfordonsprojekt

Femåriga EU-projektet H2Haul elektrifierar tunga lastbilar. Foto: PowerCell

PowerCell Sweden har utsetts att delta i det femåriga EU-projektet H2Haul. Projektet omfattar olika typer av tunga lastbilar som elektrifieras med hjälp av bränsleceller och vätgas och som kommer att användas för dagliga transporter av stora logistik- och detaljhandelsföretag vid fälttester i ett flertal europeiska länder.

– Att PowerCell valts ut som deltagare i ett projekt kring tunga lastbilar som elektrifieras med hjälp av bränsleceller är ännu en bekräftelse på vår ledande position inom bränslecellsteknologin, säger Per Wassén, vd för PowerCell.

Projektet H2 Haul lanseras av ett europeiskt konsortium bestående av bland andra två europeiska fordonstillverkare, Iveco, stöttat av systerföretaget Fiat Powertrain Industrial, samt VDL och kommer att designa, bygga och testa tre olika typer av tunga lastbilar med en vikt upp till 44 ton, som elektrifierats med hjälp av bränsleceller och vätgas.

Totalt byggs 16 fordon som kommer att användas för fälttester vid dagliga transporter av stora logistik- och detaljhandelsföretag i Belgien, Frankrike, Tyskland och Schweiz. Projektet kommer också omfatta uppförandet av innovativa tankstationer för vätgas som kommer att erbjuda snabb och effektiv tankning av fordonen. Lastbilar som elektrifierats med hjälp av bränsleceller och vätgas erbjuder samma tankningstider, samma räckvidd och lastkapacitet som dieseldrivna lastbilar men ger inte upphov till andra utsläpp än rent vatten.

Projektet H2 Haul koordineras av Element Energy och har blivit möjligt tack vare ett bidrag på totalt 12 MEUR från Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, FCH JU, som är ett unikt samarbete mellan EU-kommissionen, branschorganisationen Hydrogen Europe och forskningsgruppen Hydrogen Europe Research. FCH JU har som mål att snabba på introduktionen av bränslecellsteknologin på marknaden för att på så sätt bidra till den nödvändiga minskningen av koldioxidutsläpp.