Essity branschledare i Handelshögskolans hållbarhetsstudie

Foto: Essity

Essity får högsta betyg bland konsumentbolag när Handelshögskolan i Stockholm analyserar svenska bolags prestation i förhållande till hållbarhetsrapportens kommunikation.

 

– Vi vill öka människors välbefinnande och kombinerar höga ambitioner med tydliga och mätbara mål. Detta påverkar medarbetares stolthet och motivation att nå höga resultat, säger Joséphine Edwall Björklund, kommunikationsdirektör på Essity, i ett pressmeddelande.

 

I 2019 års rapport "Walking the Talk?" granskas hur Sveriges största företag kommunicerar sina hållbarhetsambitioner, och jämför dessa med genomförande och resultat. De områden som granskades i rapporten var bland annat miljö, jämställdhet och socialt ansvarstagande. Essity får totalt 35 av 40 poäng och är bäst av konsumentbolagen. Av samtliga 95 bolag i studien hamnar Essity på fjärde plats.

 

– Ett exempel på hur vi ’walk the talk’ är vårt partnerskap med UNICEF i Mexiko, där vi stärker unga flickor genom att utbilda elever och lärare för att bryta tabun kring menstruation samt att vi driver frågor kring god handhygien, säger Joséphine Edwall Björklund.

 

Studien görs av en grupp forskare på Handelshögskolan som analyserar bolagens års- och hållbarhetsredovisningar, uppförandekod, policyer och hemsidor. Totalt analyseras 95 svenska bolag från sju branscher som alla är listade på OMX Stockholm Large Cap Index.