Ahlsell kör fossilfritt

Alla Ahlsells fjärrtransporter körs på det fossilfria dieseldrivmedlet HVO100. Foto: Ahlsell

Som ett led i Ahlsells arbete med att minska sin klimatpåverkan körs sedan den 1 juli 2021 alla fjärrtransporter på det fossilfria dieseldrivmedlet HVO100. Initiativet sker i samarbete med DB Schenker som är Ahlsells största samarbetspartner inom logistik. Klimatet är en av vår tids viktigaste frågor. Ahlsell arbetar därför aktivt, på egen hand och tillsammans med sina logistikpartners, för att kunna säkerställa att transporterna ska generera lägre klimatpåverkan. 

Nu körs alla Ahlsells fjärrtransporter på det fossilfria dieseldrivmedlet HVO100 som i huvudsak består av slakteriavfall och rester från skogsbruket. Det är en åtgärd som medför att utsläppen av fossil koldioxid kan minskas med cirka 80 procent och 4 000 ton på årsbasis.

– Initiativet omfattar alla planerade fjärrtransporter från vårt centrallager i Hallsberg till distributionsterminaler runt om i landet och motsvarar cirka 85 långtradare per dygn. Genom att fokusera på det flödet har vi lyckats göra stor skillnad snabbt, säger Jonas Lovenhill, transportchef på Ahlsell Sverige.

I arbetet med att fasa ut fossila drivmedel har Ahlsell krokat arm med sin största samarbetspartner inom logistik, DB Schenker. Stora besparingar möjliggörs redan tack vare DB Schenkers kollektivtrafik för gods. Det innebär att Ahlsells gods sampackas med andra transportköpares varor som ska åt samma håll över hela landet. 

– Både vi och Ahlsell känner ett stort engagemang för klimatet och vårt nära samarbete hjälper oss att snabbare ställa om till fossilfrihet, säger Hanna Melander, kvalitets- och miljöchef på DB Schenker. 

Ahlsells målsättning är att halvera sitt CO2-avtryck från 2016 till 2030 med siktet tydligt inställt mot att vara fossilfria senast 2045. För att lyckas med detta krävs ett stort antal aktiviteter inom flera områden, där en kombination av flera olika lösningar inom alternativa drivmedel är ett.

– För oss är det viktigt att förstå vilken lösning som bäst kommer till sin rätt inom vilken del av vår logistik. Gas är ett annat intressant spår som vi utvecklar. Vi är även anslutna till Region Örebros elektrifieringslöfte och driver sedan våren 2021 ett pilotprojekt med eldriven lastbil. I dessa frågor tänker vi långsiktigt och agerar nu, säger Jonas Lovenhill.