Flygplatserna i USA inför induktiv laddning av flygbussar

Kansas International Airport i USA ska uppgraderas för 1,5 miljarder dollar. Det inkluderar även induktiv laddning av bussar. Foto: Kansas City Area Development Council

Kansas City International Airport fokuserar på trådlös, eller induktiv, laddning av bussar, utan tvekan den första flygplatsen i världen.

Detta anses vara fördelaktigt jämfört med strömavtagares laddning eller laddning med vanlig laddkontakt. De elektriska flygbussarna ska vara fulladdade på depån innan de börjar arbetsdagen. När de väntar på passagerare senare under dagen blir laddningen induktiv. Det är alltså inte nödvändigt att ta bussarna ur trafik för mellanladdning under dagen.

Det Pennsylvania-baserade företaget Momentum Dynamics kommer att leverera den induktiva laddningslösningen som kommer att finnas på plats när den nya flygplatsterminalen öppnar i början av 2023. Laddplatsen kommer att ha två laddare som där kan leverera 300 kilowatt.

Det är inte första gången Kansas City International Airport fokuserar på framtidsorienterade lösningar.

I mitten av 1990-talet var flygplatsen tidigt ute med att använda bussar som drevs av komprimerad naturgas. 2017 var detta den första flygplatsen i USA som fokuserade på batteridrivna bussar när fyra BYD-bussar introducerades. De kompletterades med ytterligare tre elbussar 2020