Skottar förser konventionellt tåg med vätgasdrift

Det nya vätgaståget blir ett ScotRail-passagerartåg i klass 314. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: Pencefn

Järnvägsentusiaster och andra intresserade i Skottland kommer snart att kunna resa i ett grönt, vätgasdrivet tåg. Olika företag arbetar tillsammans för att förse ett konventionellt tåg med bränsleceller. Tåget kommer att presenteras vid klimatkonferensen COP26 i november 2021.

Skottland satsar på klimatneutrala järnvägstransporter.

Det nya tåget är planerat att tas i bruk i Skottland i slutet av 2021. Landet vill göra all järnvägstrafik utsläppsfri 2035, eftersom transportsektorn orsakar en stor del av utsläppen av växthusgas. Det är därför denna sektor har hög prioritet när det gäller att utrusta tåg med klimatneutral teknik. Skottland vill bli helt klimatneutralt 2045 och när det gäller persontåg ska detta ske tio år tidigare.

Arcola Energy levererar bränslecellplattformen. 

Vätgasdriften utvecklas av företaget Arcola Energy, en specialist på bränsleceller. Arcol har redan utvecklat en plattform för tunga kommersiella fordon och kommer nu att anpassa den till det nya tåget. Den kanadensiska tillverkaren Ballard Power Systems levererar själva bränslecellerna.

Transport Skottland och University of St. Andrews ansvarar för projektet. Ytterligare partners är det globala ingenjörsföretaget Arup, Abbott Risk Consulting för säkerhetsaspekter och Aegis Certification Services för extern certifiering.

Tåget kommer att ”konverteras” och testas under de närmaste månaderna nära Edinburgh på den historiska Bo’ness och teststräckan Kinneil Railway. När allt kommer omkring ska tåget vara klart i tid för klimatförändringskonferensen COP26, som kommer att äga rum i Glasgow den 1 till 12 november 2021.