MAN har en egen plan för återvinning av batterier

Tiden är sedan länge förbi när gamla batterier kan slängas på soptippen, och använda batterier innehåller också värdefulla material som kan få nytt liv genom återvinning. Bild: MAN

MAN Truck & Bus har nu publicerat företagets planer för återvinning av batterier.

Bland de främsta utmaningarna som elektrifieringen av transporter för med sig är tillräckligt med råvaror för tillverkning av nya batterier och hur man kan använda sig av använda batterier när de inte längre är tillräckligt bra för användning i elfordon.

Elektrifiering

MAN ser för sig att andelen elektriska stadsbussar kommer att överstiga 50 procent av försäljningen 2025. Ellastbilar är än så länge inte mer än i startgropen, men MAN uppskattar att andelen blir 60 procent för distribution och 40 procent för regionala och långväga transporter år 2030. Antalet batterier som nått slutet av sin livslängd i fordon kommer därför att stiga till en betydande nivå över tiden.

MAN ingår i Volkswagen-koncernens nätverk för batteriåtervinning och har nu börjat testa begagnade fordonsbatterier i stationära lagringssystem.

För att förlänga livslängden

Men processen börjar faktiskt mycket tidigare. MAN fokuserar bland annat på att utbilda fordonskunder att köra, ladda och använda fordonen på ett sådant sätt att belastningen på batterierna minimeras. Detta kan avsevärt öka livslängden på batterierna i bussar och lastbilar.

Ett nästa steg är att se om enskilda batterimoduler misslyckas. Dessa kan repareras och säkerställa att batteriernas drifttid förlängs.

Batterier som återgår till MAN efter att ha använts i nyttofordon analyseras sedan noggrant. Kanske kan de efter reparation fortfarande användas för att driva elfordon.

Vid stationär användning

Om inte finns det goda möjligheter för dem att få ett annat liv, till exempel för stationär lagring av el producerad med hjälp av sol och vind.

Sådan elproduktion är mycket varierande och lagring i batterier jämnar ut toppar och säkerställer en jämn tillförsel till elnätet. Batterier blir för sol- och vindkraft detsamma som dammar när det kommer till vattenkraft.

MAN samarbetar med olika partners och universitetet i Kassel för att utvärdera om använda lastbilsbatterier är lämpliga för stationära lagringssystem.

För detta ändamål har MAN överlämnat 120 batteripaket från lastbilar till en tillverkare av lagersystem. Batterierna är baserade på de första fältförsöken med batteri-elektriska distributionsfordon från MAN, som startade i Österrike 2018.

Biltillverkaren planerar ett möjligt pilotprojekt för ett lagringssystem baserat på MAN-batterier från den första helelektriska staden bussar av typen MAN Lion's City E.

Återvinning av råvaror

Men efter ett andra liv som batterier i stationära lagringsenheter kommer batteriernas totala livslängd att vara slut. Nu pratas det om en mer påträngande återvinning. MAN har som mål att omfattande återvinning av råvaror som nickel, mangan, kobolt och litium och återanvända detta i produktionen av nya batterier. Enligt ett meddelande från MAN är återvinningsgraden redan över 70 procent relaterad till batteriernas vikt.

Källa: MAN