Solaris lanserade ny vätgasdriven ledbuss

Solaris bjöd in den internationella pressen nyligen till Krakow för att närvara vid lanseringen av företagets helt nya Solaris Urbino 18 Hydrogen. Den nya ledbussen från Solaris rymmer mer än 50 sittande passagerare, och har en räckvidd på 350 km på en tank. Världens första ledbuss som drivs av vätgas har en snygg design och kommer att ta många nöjda passagerare i framtiden. Foto: Solaris

Konkurrensen om fossilfria bussar hettar till. Målet är att ha utsläppsfri kollektivtrafik och Europa jobbar på högvarv för att ersätta gamla dieselbussar. Elbussar har kommit in på bussmarknaden, men vi stannar inte där. Solaris lanserar nu den första ledbussen i Europa som drivs av vätgas.

Minskar utsläpp

Mer än hälften av Europas befolkning bor i tätt bebyggda områden. Det innebär att ett stort antal människor andas förorenad luft varje dag. Städer producerar cirka 75 % av världens CO2-utsläpp. Kollektivtrafiken står för 25 % av alla utsläpp. Solaris vill minska detta antal, och satsar stort på produktion av elbussar. Idag har Solaris producerat över 2 000 nollutsläppsbussar, uppdelade på 7 olika driftsätt, från trådbussar till elbussar till vätgasbussar.

– För att få en renare och mer miljövänlig framtid måste vi ändra våra attityder och vanor, säger Javier Calleja, som är general manager för Solaris Bus & Coach. Jag är väldigt stolt över vår nya produkt, och jag är glad över att få vara med och utveckla morgondagens miljövänliga kollektivtrafik.

Ledare inom e-mobilitet

Solaris byggde sin första trolleybuss redan 2001. Sedan dess har den polska bussbyggaren utvecklat flera varianter av nollutsläppsbussar. Elektrifieringen av Solaris-bussarna började som hybridlösningar, innan bussarna fick en ny design och blev helt elektriska. Nu har även alternativet för den elektriska drivlinan kommit med den nya vätgasbussen. År 2021 var 41 % av Solaris bussproduktion helt utsläppsfri. Fabriken arbetar nu med att producera 100 % utsläppsfria bussar.

– Vi ser att Europa vill ha utsläppsfria bussar, och vi utvecklar nu vår fabrik och vårt team för att i framtiden endast bygga bussar som drivs med el och vätgas, säger Javier Calleja.

Endast 230 vätgasstationer i Europa

Det finns flera fördelar och nackdelar med att köra en vätgasbuss. En av de stora fördelarna är att det inte behövs några större infrastrukturella ingrepp i form av laddstationer och liknande vid vare sig bussdepåer eller busshållplatser. En annan fördel är den goda räckvidden bussen ger. Den helt nya vätgasen Solaris Urbino 18 kan köra cirka 350 km på en laddning. Att tanka bussen är också effektivt, och tar bara lite längre tid att tanka än en vanlig dieselbuss. 

Utmaningen med vätgasbussarna är helt klart tillgången till vätgas. I dag finns det bara 230 vätgastankstationer i Europa. Detta skapar utmaningar och gör att hydrobranchbussar inte kan köras någonstans. Däremot byggs det hela tiden nya stationer, vilket kommer att göra vätgasbussar ännu mer attraktiva på sikt.

Inte till Norge först

Inte bara pressen var närvarande under lanseringen av nya Solaris Urbino 18 Hydrogen. På plats fanns också säljare och utvalda kunder. Från Norge var verkställande direktör Sverre Skaar från Solaris på plats med kunder från flera stora norska företag. Sverre säger att bussen ser fantastisk ut och att han gärna har den i sin produktkatalog. Även om inga vätgasbussar är på väg till Norge för tillfället, ser Sverre fram emot de 183 elektriska ledbussarna som kommer till Oslo nästa år.

– Det tar nog några år innan vi ser vätgasbussar på norska vägar. När infrastrukturen är klar för det hoppas jag att vi får bussar som drivs med vätgas här hemma också, säger Sverre Skaar från Solaris Norge