Deutsche Bahn/Siemens presenterade nya vätgaståget Mireo Plus H

Deutsche Bahn/Siemens presenterade nyligen nya vätgaståget Mireo Plus H. Foto: Siemens Mobility

Premiärturen i ett nytt vätgaståg startade nyligen med Mireo Plus. Samtidigt demonstrerades även en tankningsprocess med mobil vätgastankstation i Siemens testcenter i Wegberg-Wildenrath i tyska delstaten Nordrhein-Westfalen.

Vätgastekniken ska ersätta dieselmultipelenheter inom regionala transporter i framtiden och därmed ge ett betydande bidrag till dieselavvecklingen. Vätgaståg är en särskilt klimatvänlig drivteknik, eftersom de går utsläppsfritt med grön vätgas - endast vattenånga släpps ut.

Helt klimatneutral

- Vätgas är en del av framtidens mobilitet. Jag är därför mycket glad över att vi har nått nästa viktiga milstolpe i H2goesRail-projektet idag, säger Dr. Richard Lutz, vd för Deutsche Bahn.

- Vårt mål är tydligt: ​​år 2040 ska Deutsche Bahn vara klimatneutral. En viktig hävstång här är att säga adjö till diesel. Med vår utveckling av en mobil vätgastankstation och tillhörande underhållsinfrastruktur visar vi på Deutsche Bahn återigen hur enastående och innovativa drivtekniker ser ut och hur morgondagens klimatneutrala mobilitet kommer att fungera.

Utöver tankning och driftsättningstester har det under de senaste månaderna även genomförts omfattande utbildningar för de anställda som ska sköta systemet i framtiden.

Projektet finansieras av tyska Federal Ministry for Digital Affairs and Transport (BMDV) som en del av National Innovation Program for Hydrogen and Fuel Cell Technology med totalt 13,74 miljoner euro.

Nyckelfaktor

Tåget Mireo Plus H som testas inom H2goesRail-projektet har en räckvidd på upp till 800 km. Mireo Plus H är lika kraftfull som elektriska multipelenheter och kännetecknas av hög drivkraft och en topphastighet på upp till 160 km/h.

En nyckelfaktor när det gäller att göra vätgastekniken konkurrenskraftig med det dieselbränsle som tidigare använts i daglig drift är en snabb tankningsprocess. DB har därför utvecklat en ny metod med vilken ett vätgaståg för första gången kan tankas lika snabbt som en dieselmotor. En viktig aspekt med tanke på de hårt schemalagda tågsekvenserna inom DB regionaltrafik. Vätgasen produceras i Tübingen av DB Energie med hjälp av grön el som kommer direkt från luftledningen.

Deutsche Bahn och Siemens Mobility presenterar också H2goesRail-projektet och Mireo Plus H samt vätgastankstationen på InnoTrans 2022, världens största mässa för järnvägsteknik i Berlin.

Källa: Deutsche Bahn