Deutsche Bahn/Kia: Begagnade elbilsbatterier blir kraftfulla energilagringsenheter

Kia och Encore DB samarbetar om batteriåteranvändning. Foto: KIA

Med hjälp av ett strategiskt partnerskap driver den koreanska biltillverkaren Kia och Deutsche Bahn (DB) den cirkulära ekonomin framåt inom elektromobilitet.

Idén: Flera använda litiumjonbatterier från elfordon buntas ihop och bearbetas till ett kraftfullt energilager för grön el.

Användningsområdena för dessa så kallade andra batterilagringssystem är mångsidiga och flexibla:

De lagrar till exempel överflödig el från solcellsanläggningar eller kan distribuera elen under dagen i DB:s underhålls- och försörjningsanläggningar.

Dags att spara energi

Detta sänker kostnaden för effekttoppar. Encore, en företagsstart inom DB Bahnbau Group, tar över processen från anskaffning av använda batterier till produktion.

Berthold Huber, styrelseledamot för infrastruktur på Deutsche Bahn förklarar:

- Det är dags att spara el. Våra nya batterilagringssystem för andra liv erbjuder en lösning som också är hållbar. Det är attraktivt för alla sektorer.

Från 2023 kommer Encore att börja sälja och massproducera flera hundra kraftlagringsenheter.

Ett första pilotprojekt har varit i drift på EUREF-campus i Berlin sedan juli 2022. Ytterligare lagringssystem byggs på olika DB-platser, inklusive ICE-fabriken i Leipzig, det digitala testcentret i Scheibenberg (Sachsen) och tågstationen i Zorneding i Bayern.

Second-life lagringssystem

I princip kan alla företag med höga energikrav och fokus på förnybar energi dra nytta av second-life lagringssystem.

Jason Jeong, VD för Kia Europe säger:

- Som ett av de ledande varumärkena för elektrisk mobilitet i Europa kommer Kia att utöka den globala portföljen av elbilar till 14 modeller till 2027. Samtidigt investerar vi i hållbara lösningar för batterier efter deras första liv i fordonet. Banbrytandet samarbetmellan Kia och DB visar att vi tillsammans ser batterier som värdefulla resurser för en hållbar cirkulär ekonomi.

Encore tar emot de använda batterierna direkt från Kia-återförsäljarna, kontrollerar dem och utsätter dem för en säkerhets- och kvalitetsanalys.

Batterimoduler med tillräcklig restkapacitet används som andra batterilagringsenheter, batterier som inte kan användas skickas till Encore för professionell återvinning.

Den Europaomfattande transporten av batterierna och ny energilagring utförs huvudsakligen av logistikdotterbolaget DB Schenker och DB Cargo.

Batterilagring

På grund av de strikta lagbestämmelserna för transport och lagring av batterilagring är korrekt transport särskilt komplext, såsom märkning och temperaturreglering för resorna.

- Batterier är ryggraden i den pågående elektrifieringen av mobilitet runt om i världen. Encore har utvecklat en spännande lösning för att ge gamla batterier ett andra liv. Vi är glada att kunna stödja detta innovationsprojekt med vår tjänst speciellt designad för batterilogistik, säger Christian Moser, Global Solution Manager E-Mobility på DB Schenker.

Pressmeddelande Deutsche Bahn