Ebusco leverar 90 elbussar till Berlin

Här presenteras den första elektriskt drivna Ebusco-bussen för Berlin av (från vänster till höger): Peter Bijvelds, VD Ebusco, Dr. Rolf Erfurt, verksamhetschef för BVG, Dr. Meike Niedbal, Berlins statssekreterare för mobilitet, Stefan Wenzel, parlamentarisk statssekreterare i tyska förbundsministeriet för ekonomi och klimatskydd och Dr. Volker Wissing, federal minister för digitala frågor och transport. Foto: © UTM/BVG

Berlins elbussflotta visar upp ett nytt ansikte. Nyligen presenterade den tyska huvudstadens kollektivtrafikbolag Berliner Verkehrsbetriebe det första exemplet på företagets nya e-busstyp.

Ytterligare 89 Ebusco 2.2-fordon ska följa i slutet av året, vilket innebär att BVG då kommer att ha 228 elbussar i drift.

De nya fordonen från den holländska tillverkaren Ebusco är 12 meter långa och rymmer cirka 70 passagerare med 35 permanenta sittplatser. I det multifunktionella facket i mitten av vagnen ryms barnvagnar och rullstolar säkert.

Så kallade depålastare

Självklart finns det även en informationsskärm ombord som är orienterad i motsatt riktning mot färdriktningen. Precis som med sina föregångare är de nya bussarna så kallade depålastare.

De moderna batterierna har ett användbart energiinnehåll på 419 kilowattimmar, med vilket gör att bussarna kan åka 290 kilometer utan mellanladdning, enligt tillverkaren. Detta är ett betydande framsteg. Jämförbara bussar i den befintliga flottan kör runt 150 kilometer på en laddning.

Förbundstrafikminister Volker Wissing, Stefan Wenzel, statssekreterare i förbundsministeriet för ekonomi och klimatskydd, och Meike Niedbal, Berlins statssekreterare för mobilitet, kom också till premiären av de nya elbussarna vid BVG-depån på Indira -Gandhi-Strasse.

Trafikerar överallt i staden

De federala och delstatliga regeringarna stöder BVG-projektet avsevärt för att ytterligare främja elektrifieringen av bussflottan. Den godkända budgeten för de 90 nya fordonen, inklusive den nödvändiga laddinfrastrukturen, är cirka 65 miljoner euro.

För avkolning av BVG:s bussflotta, inklusive de 138 elbussar som redan har upphandlats, finns finansieringsbeslut på upp till cirka 52 miljoner euro tillgängliga från förbundsministeriet för ekonomi och klimatskydd och förbundsministeriet för digitala frågor och transport. BVG står för de kostnader som skulle ha uppkommit för jämförbara dieselbussar.

Med de nya fordonen kommer även e-bussar att finnas på vägarna i södra och västra Berlin för första gången.

Klar signal

Motsvarande laddinfrastruktur för 30 e-bussar vardera byggs för närvarande vid depåerna Britz och Cicerostrasse. Man bör då till exempel vara på linjerna M46, 110, 112, 115, 170, 179, 186, 188, 246, 271, 277, 283, 309, 310, N10, N77, N81, N88.

Med dessa 90 e-bussar på en gång sänder Berlin en klar signal för miljön. Detta kommer att göra stadens elbussbussflotta till den största i Tyskland med cirka 230 elbussar.