Bränslecellsbussprojekt åter i rampljuset

Solaris Urbino i tyska Köln. De första vätgasbussarna i Slovakien kommer att levereras av Solaris i juli 2023. Det slovakiska transportföretaget Dopravný podnik Bratislava (DPB) har valt fyra vätgasbussar som ska tillverkas och levereras av Solaris. Detta är den första beställningen under ett ramavtal. Foto: Sustainable Bus

Omkring 150 bränslecellsbussar togs i drift i Europa under perioden 2012 – 2020. Men det finns planer på att komma uppnå 1 200 bussar till 2025.

Om man ser på en global bild, enligt BloombergNEF-siffror, var antalet bränslecellsbussar i drift i slutet av 2020 cirka 4 250. I Europa har 2021 varit en vattendelare: med 158 registreringar ökade den marknaden med 23 procent i Europa.

Massiv fanflykt

Det måste sägas att en hel del av de bränslecellbussar som fortfarande är i trafik idag faktiskt går tillbaka till projekt som utvecklades före den batterielektriska entusiasmen som ledde till en ”massiv fanflykt” av bränslecellsbussprojekt (för att bara nämna ett exempel: Mercedes).

Många tidigare projekt som för närvarande återupptas med ett förnyat perspektiv ses som en lösning för stadsbussar, medan det numera råder allmän enighet om FCV som ett framtida alternativ till diesel för medel- och långdistansresor, från förortsvägar till långväga transporter.

Bränslecellsbussens renässans?

I Europa har över 200 bränslecellsbussar beställts. Alla bränslecellsbussar som idag körs i Europa köptes under projekt som samfinansierades av Europa självt.

Över 200 vätgasbussar har beställts genom de EU-stödda JIVE- och JIVE 2-projekten, de viktigaste europeiska projekten inom denna teknik.

Tillkännagivandet kom i oktober 2020 från projektet Joint Initiative for Hydrogen Vehicles across Europe, samfinansierat av Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU). Dessutom är de första 50 bussarna nu i drift.

Dyr buss

Elva europeiska städer och regioner – Aberdeen (UK), Auxerre (FR), Barcelona (ES), Birmingham (UK), Emmen (NL), Groningen (NL), London (UK), Sydholland (NL), Sydtyrolen ( IT), Toulouse (FR) och Wiesbaden (DE) – kommer att ansluta sig till platser som redan kör vätgasdrivna bussar genom JIVE i slutet av 2021.

Enligt Bart Biebuyck, verkställande direktör för FCH JU, borde 360 vätgasbussar vara redan på väg 2021 inom ramen för JIVE 1- och JIVE 2-projekt.

Och kostnader? Den första vätgasbussen 2010 hade ett pris på 1,8 miljoner euro. Idag har H2Bus-konsortiet satt som mål att minska den siffran till 650 000 euro berättade Biebuyck i en intervju med Sustainable Bus.

Som nämnts ovan har 2021 varit en vattendelare för bränslecellsbussar:

- Genom158 nya registreringar växte marknaden med 236 procent (2020 levererades 47 H2-fordon). Marknadsledare Wrightbus med hela 71 leveranser, följt av Solaris med 37.

Källa: Sustainable Bus