Iveco konstruerar gaselektriska hybridbussar

Urbanway Hybrid-fordonet minskar driftskostnaderna på grund av den dubbla bränsleekonomin som uppnås tack vare batterierna, som återvinner energi under körning. Alla hjälpenheter har också optimerats för att förbättra energiförbrukningen. Foto: Iveco Bus

Iveco Bus har lång erfarenhet av användning av natur- och biogas som bränsle. Företaget lanserar nu hybridbussar där gas eller förnybar diesel är bränslet. 

Den minskar avsevärt CO 2-utsläppen jämfört med konventionell diesel.

Den allra första bussen där denna teknik används visades nyligen på en mässa i Paris. Det är en 12 meter lång stadsväg.

Urbanway-varianter

Den nya generationen hybridteknik kommer så småningom att levereras i busserierna Urbanway och Crealis. Urbanway-varianterna på 12 och 18 meter kommer att vara klara för leverans mot slutet av året.

Iveco Bus kommer så småningom att kunna leverera ett komplett program av stadsbussar med den nya generationens hybridteknologi:

- 12 meter standardbuss och 18 meter ledbuss Urbanway med Cursor 9-motor i versioner för diesel och förnybar diesel

- 10,5, 12 och 18 meter Urbanway med Cursor 9-motor för naturgas/biogas

- 12 och 18 meter Crealis med motorer för diesel, förnybar diesel eller naturgas/biogas.

Elektrisk drivlina

Crossway lavaträd kommer också att finnas tillgängliga för naturgas/biogas och förnybar diesel för första gången. Denna lösning har redan presenterats i ett anbud och kommer att finnas tillgänglig från första kvartalet 2023.

Iveco Bus har arbetat nära teknikföretaget Voith i utvecklingen av den elektriska drivlinan baserad på ett 48-voltssystem i kombination med den nya automatlådan Diwa NXT och Cursor 9-motorn.