Toyota Motor Europe (TME) levererar sin bränslecellsmodul (TFCM) till Daimler Buses nya stadsbuss.

Toyota Motor Europe kommer att leverera sin bränslecellsteknik till Daimler Buses nya stadsbuss, Mercedes-Benz eCitaro Range Extender. Kombinationen av batteriet och bränslecellen som räckviddsförlängare eliminerar behovet av mellanladdning under resan. Foto: Toyota Motor Europe

Daimler Buses är en del av Daimler Truck AG.

TFCM2-F-60 är en andra generationens modul av platt typ som producerar 60 kilowatt effekt och som enkelt kan integreras i taket på bussen, tillsammans med batteri och vätgastankar.

En stor fördel med Toyotas bränslecellsteknik är  räckvidden för den helt elektriska bussen. Räckvidden kan utökas i stadstrafik till cirka 400 kilometer för ensambussen och upp till 350 kilometer för den ledade versionen av bussen.

Räckviddsförlängare

TME-ingenjörer kommer att stödja den övergripande designen av systemet och integrationen av modulen i bussen för att säkerställa optimal effektivitet, kraft och livslängd.

Den tunga enhetens effektivitet resulterar i en jämförelsevis låg förbrukning av vätgas i förhållande till elproduktionen. Med en integrerad spänningsomvandlare arbetar TFCM i ett spänningsområde på 450 till 700 volt och mest effektivt vid cirka 30 kilowatt.

I linje med sin vision om ett koldioxidfritt samhälle, främjar Toyota tillämpningen av sin vätebränslecellsteknik bortom personbilar till att inkludera tunga lastbilar, små leveranslastbilar, båtar och bussar.

För att förverkliga detta mål etablerar Toyota partnerskap med flera europeiska OEM-tillverkare som delar samma vätgasvision. Att sammanföra alla typer av vätgasapplikationer kring vätgasinfrastruktur kommer att stödja utvecklingen av ekosystem där vätgasrörlighet kan expandera ytterligare.

Viktigaste byggstenarna

- Vi är glada över att kunna arbeta med Daimler Buses och är glada över att se att vår försäljning av vätgasdrivlinor i Europa fortsätter att expandera. Toyota är engagerad i att uppnå koldioxidneutralitet och vi tror att vätgas är en av de viktigaste byggstenarna i ett framtida koldioxidfritt samhälle, konstaterade Matt Harrison, VD och koncernchef för Toyota Motor Europé.

Toyota Motor Europe kommer att leverera sin bränslecellsteknik till Daimler Buses nya stadsbuss, Mercedes-Benz eCitaro Range Extender

Källa: Toyota/ Sustainable Bus