Ny generation batterier med ökad effekt på väg

Batterisystemtillverkaren Akasol har officiellt tagit i bruk sin "Gigafactory 1" vid sitt huvudkontor i Darmstadt, Tyskland. Produktionslinjerna erbjuder för närvarande en produktionskapacitet på en gigawattimme. Redan nu planeras dock utbyggnad till angränsande områden med upp till 5 gigawattimme per år. Räcker till 10 000 elbussar och lastbilar. Foto: Akasol

Den största utmaningen med batterielektriska bussar är räckvidden. Nu har det tyska företaget Akasol tagit fram en ny batterigeneration med betydligt större energitäthet och därmed ökad räckvidd.

 Vid ett event i Stuttgart nyligen presenterade batteritillverkaren Akasol den tredje generationen av sina batterier som nu går i serieproduktion. Högenergibatterisystemet kommer att tillverkas i Gigafactory 1 i Darmstadt. 

 Det nya systemet med beteckningen "AKASystem 9 AKM 150 CYC" kännetecknas av en mycket hög energitäthet och lämpar sig därför även för användning på långa avstånd, enligt den Darmstadt-baserade batteritillverkaren.

 – Den höga energitätheten i samma fysiska batteristorlek som det tidigare systemet leder till en betydande ökning av effektiviteten och ökad räckvidd. Samtidigt är det ett särskilt kostnadseffektivt batterisystem som möjliggör flexibla skalningsmöjligheter beroende på användningsområde, sa Sven Schulz, vd för Akasol, vid presentationen av det nya systemet. Akasol nämner resebussar som ett användningsexempel.

Räckvidden ska vara upp till 50 procent längre än med nuvarande batterisystem från den tyska tillverkaren.

 Batterisystemet är flexibelt och battericellernas livslängd optimeras genom både god snabbladdningskapacitet och långsam laddning vid längre perioder av inaktivitet, till exempel över natten. Akasol specificerar en livslängd på upp till 4000 laddningscykler för litiumjonbatterisystemet.

 Med det nya batterisystemet använder Akasol aktiv vätskekylning, vilket tillsammans med värmeisolering av batterisystemet kommer att göra det möjligt att hålla battericellerna i ett idealiskt temperaturområde och att uppnå en optimerad prestanda med mindre åldrande av cellerna. Systemet ska också ha ett högt brandskydd. – AKM CYC-plattformen möjliggör skräddarsydd anpassning till de aktuella behoven, vilket vi bland annat kontrollerar med hjälp av kundspecifika simuleringar. 

 - Produktionen av det nya ultrahögenergibatterisystemet kommer att starta på vår Gigafactory 1 i Darmstadt nästa år. Vår anläggning i Hazel Park i USA kommer att följa under 2023, säger Holger Dilchert, som är försäljningschef för onroad-system på Akasol.

Källa: Akasol