Kanadensiska Letenda utvecklar elbussar för extremt kalla regioner

Letenda Electrip elbuss med Cummins drivlina. Electrip är den första modellen i Letenda-serien. Bussen är en ultralätt, lång räckvidd, 9 meter lång, sk. mellanbuss. Dess energieffektivitet säkerställer, enligt tillverkaren, en utmärkt prestanda under vinterförhållanden. Fordonets tillverkningskoncept är baserat på modulär struktur gjord huvudsakligen av aluminium och inspirerad av flygindustrin. Beroende på den valda konfigurationen kan dess hela låga golv i hela passagerarområdet rymma upp till 45 personer, inklusive 24 sittande passagerare och upp till 6 rullstolar. Electrip är också designad för att underlätta integrationen av de senaste intelligenta och autonoma fordonsteknologierna. Foto: Letenda

Låga temperaturer och elfordon är en kombination som ger vissa utmaningar. Nu har det kanadensiska företaget Letenda lanserat en ny generation elbussar som ska klara detta bättre.

Den första modellen på marknaden är en midibus som fått namnet Electrip. Den är utformad som en stadsbuss med genomgående lågt golv. Bussen är nio meter lång och kommer att rymma upp till 45 personer, varav 24 sitter.

Cummins batterier och motor

Beroende på design kommer bussen att kunna ha upp till sex rullstolsplatser. Karossen är helt gjord av aluminium och fordonet är därmed lätt.

Cummins levererar all el, inklusive batterier och elmotor.

Bussen kan utrustas med en batterikapacitet från 222 till 296 kilowattimmar och ska kunna laddas med upp till 150 kilowatt. Batterierna kan sedan laddas helt inom två timmar.

I meddelandet från det kanadensiska företaget står inget om motoreffekt eller räckvidd. Ännu mer uppseendeväckande är att företaget inte säger något om vad som gör denna nya buss särskilt lämpad för låga temperaturer.

Letenda-bussen kommer att marknadsföras i Kanada och USA.

Källa:Letenda