Första battericellen från Northvolt Ett klar

Northvolt/TT: Det första färdiga batteriet från fabriken Northvolt Ett i Skellefteå. Arkivbild.
Erland Segerstedt/TT: Northvolt Ett-fabrikens västra sida. Arkivbild från oktober 2021.

Det litiumjonbatteri som tillverkades i går var ett så kallat prismatiskt batteri, men rektangulärt till formen. Det tillverkades före årsskiftet – vilket betyder att vd Peter Carlssons tidsplan höll.

"Den här dagen är en viktig milstolpe som vårt team har arbetat väldigt hårt för att nå. Självklart är den första cellen bara början. Under de kommande åren ser vi fram emot att Northvolt Ett ska utöka produktionskapaciteten för att möjliggöra Europas övergång till ren energi", säger Peter Carlsson.

Den första produktionslinan i den första etappen av fabriken är därmed igång. Jättefabriken som ska byggas kommer bestå av totalt fem etapper.

Ett år senare

När Northvolt skickade in sin miljö- och konsekvensbeskrivning till Skellefteå kommun år 2017 hade de kalkylerat med produktionsstart år 2020. I stället kom första batteriet från forskningsenheten i Västerås det året, och det skulle dröja till de sista dagarna år 2021 innan produktionslinan i fabriken kunde leverera det första batteriet.

Det har varit några gupp på vägen, säger Fredrik Hedlund, chef på fabriken. Han nämner coronapandemin och komponentbristen.

Det är väldigt mycket man kan göra med hårt arbete men har man inte sakerna på plats spelar det ingen roll.

"Färdig är ett farligt ord"

Det intensiva arbetet under hösten, och särskilt de senaste veckorna, fortsätter in i nästa år.

TT: Nu är första battericellen färdig, får ni ta någon semester nu innan ni sätter igång med produktionen?

Färdig är ett farligt ord, det brukar vi inte använda. Det här är ett delsteg i att nå färdigställande av första produktionslinan för att börja produktion under år 2022. Så vi har ganska mycket arbete kvar, säger Fredrik Hedlund, chef på fabriken i Skellefteå.

Northvolt har en fabrik i Skellefteå som har cirka 500 anställda. De har också en forskningsanläggning i Västerås och en enhet i Gdansk i Polen där battericellerna ska sammanställas till moduler.

Företaget hoppas kunna börja leverera batterier till sina kunder under första halvåret 2022.