"Down under" utvecklade vätgasdriven turnébuss

Tillverkaren Hyzon är intresserad av den australiensiska marknaden just på grund av de långa avstånden och den blygsamma infrastrukturen utanför städerna. Foto: BLK Auto

Australiens första vätgasdrivna turnébuss har lanserats i Brisbane. Det är ett samarbetsprojekt mellan amerikanska Hyzon och australiensiska BLK Auto.

Med Australiens enorma avstånd och blygsamma infrastruktur utanför städer av en viss storlek är det vidsträckta landet inte särskilt lämpligt för batteridrivna fordon annat än lokalt. Med bränsleceller som drivs av vätgas är det annorlunda.

Bussen i fråga har en elmotor på 350 kilowatt (motsvarande 475 hk) och en räckvidd på 700 kilometer.

Hyzon är ett amerikanskt företag som bygger sin verksamhet på elektrisk drift baserad på bränsleceller i kommersiella fordon. Utanför USA har företaget verksamhet i Nederländerna, Tyskland, Singapore, Australien och Kina.

Företaget är intresserad av den australiensiska marknaden just på grund av de långa avstånden och den blygsamma infrastrukturen utanför städerna.

Bolaget ser även för sig leveranser vad gäller sopbilar och annan tung utrustning och upplever nu ett stort intresse från både transportörer och myndigheter.

Den andra partnern i samarbetet, BLK Auto, utvecklar, tillverkar, importerar och levererar reguljärbussar, turnébussar, lastbilar och skåpbilar i Australien och Nya Zeeland.

Inom busssektorn levererar företaget alla typer av lösningar från 12 till 77 platser. BLK Auto är särskilt kända för dieseldrivna kvalitetsbussar, men vill nu satsa mer på både batteridrivna och vätgasdrivna bussar.

Källa och foto: Australasian Bus and Coach