Antalet bussar med bränsleceller ökar

Xcelsior CHARGE H2 använder komprimerad vätgas och kan tankas på några minuter. Foto: Xcelsior CHARGE H2 Ltd

Elbussboomen må vara här just nu, men bussar som drivs av vätgas med hjälp av bränsleceller används också i olika delar av jordklotet.

Bussbolaget Foothill Transit i Kalifornien har nyligen beställt 20 sådana bussar från den amerikanska busstillverkaren New Flyer, som är en del av NFI Group.

Bussarna har beteckningen Xcelsior CHARGE H2 och är 40 fot långa, eller 12,2 meter som vi räknar på vår sida av Atlanten. Foothill Transit är en av de största operatörerna av nollutsläppsbussar i USA. Företaget transporterar cirka 14 miljoner passagerare årligen i distrikten San Gabriel och Pomona Valleys. Företaget var det första i USA som använde batterielektriska bussar.

Jämfört med en dieselbuss sparar fordonet mellan 85 och 135 ton växthusgaser per år. Räckvidden med en full vätgastank är 560 kilometer.

NFI är en betydande aktör när det gäller utsläppsfri rörlighet. Gruppen har levererat

utsläppsfria fordon till drygt 80 städer i fem länder. Sedan 2004 har koncernen också levererat ett betydande antal gasbussar.