Soldrivna bilar - nästa revolution inom bilindustrin?

Inom en snar framtid kommer sannolikt allt fl er eloch hybridbilar att ha solceller som tillval eller standard. På bilden en Toyota Prius plug-in hybrid med solpanelstak. Foto: toyota

Utvecklingen går snabbt inom bilindustrin. På bara några få år har Elon Musk tagit över världen med sina elbilar och nu tror många analytiker att nästa revolution snart är här – soldrift. Att äga en bil som kan producera sitt eget bränsle vore lysande för både plånbok och miljö och en rad fordonstillverkare kommer nu med nya solbilar och kör tester med solcellsklädda fordon på vägarna.

 

bild
Solen skiner på Scanias hybridlastbil klädd med 140 kvadratmeter solpaneler från svenska företaget Midsummer. Lastbilen rullar nu i reguljärtrafik på svenska vägar med syftet att se hur mycket bränsle solcellerna kan spara in.
Foto: Midsummer

 

Text: Magnus Nilsson

Redan 1955 började General Motors tillverka soldrivna elbilar. Haken med den första modellen, Sunmobile, som egentligen var en soldriven Chevrolet Corvette med svart sufflett, var att den bara var 38 centimeter lång. En bilmodell framtagen till GM Powerama show i Chicago samma år där den visades upp för en entusiastisk miljonpublik.

På bilens motorhuv hade man klistrat fast 8 solceller som drev en liten 1,5 volts remskivemotor kopplad till bakaxeln. Eftersom visningen av bilen och den nya tekniken skedde inomhus placerades solbilarna under elektriska lampor som drev de små lätta bilarna, byggda av balsaträ, framåt.

Trots publiksuccén fanns det ingen tanke på att skala upp bilen i naturlig storlek.

- Vi har inga planer på att börja producera en soldriven bil inom överskådlig framtid. Vår Sunmobile är istället tänkt att symbolisera forskarvärldens nyfikenhet och den oerhörda potential som finns inom kraft- och energiområdet och bara väntar på att realiseras av välutbildade tekniker en gång i framtiden, sa GM:s dåvarande vd Harlow Curtice.

 

bild
General Motors visar upp sin soldrivna Corvette i miniformat på bilmässan GM Powerama show i Chicago 1955. Istället för solljus användes en elektrisk lampa för att driva på bilen som hade 8 solceller på motorhuven. Foto: GM

 

En marknad värd 6000 miljarder

Så vad har egentligen hänt sedan dess, snart 70 år senare? Har världens nyfikna forskare löst gåtan med solcellsdrivna bilar? Nej, inte alls. Det finns än idag inte en enda soldriven bilmodell på marknaden. Visst, vissa bilmodeller har sedan en tid haft inbyggda solceller som tillval som kan ge några mil extra i veckan, men hos den lokala bilhandlaren är solpaneler som drivmedel fortfarande en icke-fråga.

Samtidigt förutspår nu en rad analysfirmor att solbilsmarknaden kommer att växa med runt 20 procent per år framöver och enligt analysföretaget Transparency Market Research omsätta runt 6000 miljarder svenska kronor år 2027. Hur går det ihop och vad är det egentligen man tänker sig ska hända de närmsta åren?

 

bild
Enligt tester gjorda av bilföretaget Hyundai resulterar lite smuts eller löv på bilens solcellstak bara i tre till tio procents minskad elproduktion. Foto: Hyundai

 

Fördelar och svårigheter med soldrift

 

+ Bra för miljön. Ren soldrift medför noll koldioxidutsläpp. Även om bilen måste tankas med extra el vid längre körsträckor så minskar den totala mängden inköpt el. Miljöpåverkan från tillverkning av bil, batterier och solpaneler tillkommer.

+ Sparar bränsle. Att äga en bil som producerar sitt eget bränsle är bra för plånboken, då bränsleförbrukningen oftast utgör den största kostnaden vid sidan av finansiering, och värdeminskning. På sikt innebär det gratis solbränsle för många pendlare.

+ Snabbare och smidigare laddning. Laddningstiden blir betydligt kortare när solen redan har gjort en del av påfyllningen, särskilt för den som laddar hemma med hushållsel. Andra slipper uppsöka dyra publika laddare lika ofta.

+ Billigare batterier. Batterierna behöver inte vara lika kraftfulla om de får påfyllning med solel under färd och när de står parkerade. Batteriet står idag för runt en fjärdedel av en elbils totalkostnad.

 

- Utan sol inget bränsle. Att helt klippa sladden till bensinpumpen och laddstolpen kommer aldrig att vara ett alternativ för en solbilsägare.

- Låg effektivitet och dyrt. Hittills har verkningsgraden på solceller varit för låg för att kunna ge en vanlig bil så många extra mil. De måste täcka stora ytor, vilket medför ökad tyngd, ökade kostnader och går ut över bilens design.

- Klumpiga och sköra. Att få en repa i lacken är jobbigt, att få en repa i bilens solpaneler är sannolikt ännu jobbigare, och kostsammare. Smuts, regn, olyckor, ja det är många faktorer som kan inverka på solpanelernas effekt, även om det på senare tid har kommit allt fler ruggade och tåliga solceller.

 

bild
Med så här många solceller kan de flesta svenskar strunta i laddning och bensinmackar och köra gratis med hjälp av solel. Solcellerna på den här testbilen från Toyota sägs ha en total effekt på 860 watt och ge en ökad räckvidd på uppemot 56 kilometer om dagen. Foto: Toyota

 

56 kilometer gratis om dagen

Även om soldrift för bilar kanske låter som science fiction har det faktiskt funnits i mindre skala hos vissa bilmodeller sedan minst tio år. Hos elbilar som Nissan Leaf eller bensinbilar som Audi A8 har solpaneler på taket exempelvis hjälpt till att driva elektronik och ventilation.

Hybridbilen Toyota Prius har haft solpaneler som tillval ända sedan 2009. Först enbart för att driva en liten fläkt som höll bilen sval under varma och soliga dagar men med 2017 års modell kom ett solpanelstak som tillval som också hjälper till att ladda batteriet, och den första massproducerade bilen med soldrift var född. Särskilt många extra mil ger inte solcellerna, runt 5 kilometer om dagen, men ändå.

Nästa generation Prius med soldrift ser däremot ut att kunna få rejält ökad räckvidd - uppemot 56 kilometer per dag! Det är i varje fall vad Toyotas nya testbil ger. Bilen är klädd med en flexibel tunnfilmspanel på 0,03 millimeter som täcker både huv, tak och bakre fönster och ska ge en effekt på cirka 860 watt och ha en verkningsgrad på hela 34 procent.

Rent teoretiskt skulle en bilägare då kunna få ut drygt 2000 mil gratis varje år. Det skulle räcka gott och väl för att täcka de flesta svenskars bränsleförbrukning, som för privatpersoner ligger på runt 1000 mil.

Så beroende på hur och när man använder sin bil skulle alltså ett solpanelstak kunna bli en rejäl besparing för många bilägare. Och ju högre verkningsgrad det blir på solcellerna framöver desto fler solmil blir det under årets ljusa månader.

 

bild
Teslas nya cybertruck sägs ska få solpaneler på taket som extra tillval, något som, i alla fall under den kaliforniska solen, ska ge bilägaren drygt 24 kilometer extra mil gratis om dagen. Foto: Tesla

 

Lastbilar, bussar och andra solbilar

Andra bilföretag som har foten på solcellspedalen just nu är Hyundai med sin nya hybridbil Sonata. Deras solcellstak ska kunna ge 130 extramil per år om bilen får stå och ladda i solen runt 6 timmar varje dag.

Lightyear One heter en mer spektakulär elbil från Holland där fem kvadratmeter solceller på tak och motorhuv sägs kunna ge upp till 70 kilometer extra om dagen. Vikten på solbilen hålls nere med hjälp av ett lättviktschassi gjort av aluminium och kolfiber.

I den gamla Saabfabriken i Trollhättan ska tyska Sono Motors nästa år börja producera sin soldrivna elbil Sion. En liten bil med cirka 25 mils räckvidd där solceller integrerade i karossen ska kunna öka räckvidden med runt 11 mil extra i veckan.

Personbilar i all ära men den mest idealiska fordonstypen att placera solpaneler på är ju lastbilar med sina enorma fria ytor. I Sverige har Scania och den svenska solcellstillverkaren Midsummer klätt ett 18 meter långt lastbilssläp med 140 kvadratmeter solpaneler som nu är ute och teståker på vägarna. Solpanelerna tros kunna ge runt 14 000 kilowattimmar el per år och bränslebesparingen hamna på mellan 5–10 procent i Sverige och det dubbla i södra Europa. Man ska också testa att låta trailern mata överskottsel till elnätet när den står stilla.