Bayern: BRB inleder testserie med vätgaståg

Tyska delstaten Bayern, Siemens Mobility och Bayerischer Eisenbahngesellschaft beslutade att tillsammans genomföra en omfattande vätgasundersökning med tåget av modell Mireo och en testserie som startar 2023. Bild: Siemens Mobility

Vätgas och bränsleceller som ett alternativ till kol och gas bör bidra till att drastiskt minska koldioxidutsläppen. Denna teknik är också ett av alternativen till dieseldrivna fordon inom järnvägssektorn.

- Därför, som ett innovativt och öppet företag, tog vi chansen att testa ett vätgaståg från Siemens Mobility i två av våra linjenät i samarbete med tyska delstaten Bayern och vårt bayerska järnvägsföretag, förklarade BRB:s verkställande direktör Fabian Amini nyligen.

Detta är föga överraskande med tanke på att den internationella Transdev-gruppen, som är en delägare av BRB, som är den största operatören av eldrivna bussar i Europa och redan har erfarenhet av vätgasbussar.

Dr. Tobias Heinemann, talesman för Transdevs bolagsstyrelse i Tyskland, ser lanseringen i Bayern som en logisk fortsättning på denna företagsfilosofi:

- Vi är öppna för allt som kan tjäna till att skydda klimatet på lång sikt, och detta inkluderar definitivt järnvägsdrift med hjälp av vätgas. Och med vårt systerföretag Rhenus har vi redan en kompetent partner vid vår sida som kan stödja oss med vätgaslogistik, underströk Heinemann.

Fabian Amini ser fortfarande elektrifieringen av så många järnvägslinjer som möjligt, som den ekologiskt och ekonomiskt bästa lösningen för den brådskande energiövergången inom transport. Men där detta inte är möjligt eller ändamålsenligt krävs alternativa och intensivt testade driftlösningar så att rörlighet kan bli växthusgasneutral.

Amini välkomnar därför den bayerska statsregeringens offensiv på detta område och är glad över att kunna samarbeta med BRB om projekt som kommer att främja aktiviteter som avsevärt förhindrar uppvärmningen av klimatet.