Maersk Drilling testar bränsleceller från dansk leverantör

Maersk Drillings huvudkontor i Köpenhamn. Foto: Maersk

Ledande företag som Maersk Drilling, DFDS, Hafnia och Alfa Laval går med i ett projekt för att testa bränsleceller på metanol. Projektet får offentlig finansiering och syftar till att ta reda på hur bränslecellerna kan bidra till att minska fartygens energiförbrukning. Ett antal större aktörer ger nu sitt stöd till ett projekt för att testa användningen av bränsleceller i syfte att minska fartygens utsläpp och energiförbrukning.

Det pågår ett bränslerace för att göra sjöfarten klimatneutral. I en intervju med Göteborgs-Posten går den göteborgsbaserade startupen Liquid Wind ut stenhårt och tror sig kunna bli marknadsledande i den kampen.

Deras lösning på hur sjöfarten ska bli renare är grön metanol. 

Ett annat projekt som Maersk Drilling, DFDS, Hafnia och Alfa Laval deltar i stöds med medel från Danmarks Energimyndighets program för utvidgning och demonstration av energiteknik (EUDP).

En bränslecell omvandlar metanol till elenergi med enbart en liten mängd koldioxid och vattenånga som restprodukt. Bränslecellen är en inkapslad enhet som ansluts direkt till fartygets förbrukningsbatterier.