EU-projektet CoacHyfied har lanserats. Det leds av tjänsteleverantören FEV Group och syftar till att identifiera befintliga incitament och utarbeta lämpliga lösningar genom att utveckla och bedriva sex bränslecellsbussar i kollektivtrafik och kommersiell transport, både lokalt och fjärrgående.
Det handlar om ett projekt med 14 företag inom områdena utveckling, teknik och vetenskap. Demonstrationsfasen under bussarnas verkliga driftsförhållanden startade i början av året och kommer att pågå i upp till tre år. Den totala projektlängden är planerad till fem år.
Bland medspelarna finns Ballard Power Systems, ElringKlinger, Otokar, Engie, det turkiska Ford-dotterbolaget Ford Otomotiv Sanayi A.Ş.
CoacHyfied
Det är ingen hemlighet att de största lastbils- och bussbyggarna siktar på att implementera vätgas i sin strategi för långväga fordon. Låt oss bara nämna Daimler och joint venture med Volvokoncernen, eller Iveco-partnerskap med Nikola för lastbilsverksamheten. Flixbus startade ett liknande projekt. Den nya spelaren Hyzon Motors riktar sig också på vätgasverksamhet för långdistans.
Under CoacHyfied-projektet kommer två huvudtyper av bussar att granskas och analyseras: OEM-baserade, nyproducerade bränslecellsbussar och befintliga bussar som har omvandlats till bränslecellsbussar.
Således kommer konsortiet att kunna ge svar för en andra användning av tekniskt tysta ljudchassier genom eftermontering (”second-life use”).
På detta sätt kan befintliga fordonsflottor fortsätta att användas på ett klimatneutralt sätt som samtidigt sparar resurser, säger professor Pischinger, VD och koncernchef för FEV Group.
Dessutom undersöks designalternativ för användning av tanktekniken på 350 eller 700 bar för att kunna presentera skalbarheten för prestanda och räckviddskrav på ett ekonomiskt effektivt sätt.
Användningen av ”grönt vätgas” under projektet kommer också att ge värdefull insikt om logistik för energileverantörer och bränslecellbussarnas framtida operatörer.
- Den nära sammankopplingen av den europeiska inre marknaden och den stadigt växande trafiken kräver en gemensam strategi när det gäller uppnå våra ambitiösa klimatmål - särskilt inom transportsektorn, säger professor Stefan Pischinger.
- För långväga transporter av människor och varor är bränslecellsdrivenheter ett lämpligt teknologiskt alternativ, som vi specifikt tar upp med projektet " CoacHyfied ".
CoacHyfied, Otokar, partner för bussbyggare
Här är den fullständiga listan över partners: FEV Europe GmbH (konsortieledare), Ballard Power Systems Europe A / S, Coventry University, ElringKlinger Fuelcell Systems Austria GmbH, I SEE Electric Busses GmbH, Ford Otomotiv Sanayi A.Ş. , Otokar A.Ş., RWTH Aachen University, Engie Energie Serives, HyPORT, KIWA Nederland BV, Dobeles Autobus Parks, NPROXX B.V, Trezors.