Dansk logistiker utvecklade egna nya Litium-ION-batterier

NC Nielsens egenutvecklade Litium-ION-batterier har förändrat vardagen på terminalen. De gamla blybatterierna har blivit ett minne blott och tekniken gör laddningsprocessen betydligt enklare. Foto: Danske Fragtmænd

Det är NC Nielsens egenutvecklade batterier som håller de många Linde-maskinerna igång vid den livliga godsterminalen i danska i Brabrand.

Med en uppdaterad flotta med 57 Linde pallbilar och dubbla staplare öppnar Danske Fragtmænd i Brabrand nyligen ett nytt kapitel inom intern transport.

De har valt NC Nielsens egenutvecklade Litium-ION-batterier för de många helt nya Linde-maskinerna som håller hjulen igång vid den livliga godsterminalen, som ligger strategiskt bra intill motorväg E45 i Århus väst.

Med över 40 000 företagskunder, 26 godsterminaler och 9,5 miljoner transporter årligen är Danske Fragtmænd landets största transportör av styckegods. Det ger stor rörelse i de 1800 välkända lastbilarna som varje dag tar tusentals pallar till och från terminalerna och vidare till mottagarna över hela landet.

Operationsterminalen i Brabrand rymmer 20 000 kvadratmeter under tak, 16 000 kvadratmeter lagerhotell och 5 000 kvadratmeter lager för långvaror. De stora körområdena kännetecknas av livlig trafik både utom- och inomhus. Allt är noggrant organiserat i förhållande till det finmaskiga nätverket av transportvägar med effektiv godstransport för företag och konsumenter.

- Vi har minskat tidsförbrukningen avsevärt, eftersom vi nu bara behöver sätta Linde-maskinerna för laddning i de nya ladd-stationerna. Tidigare var vi tvungna att hälla demineraliserat vatten på och kämpa för att byta batterier. Med de nya litium-ION-batterierna har det blivit lättare för anställda som inte behöver göra detta rutinarbete, säger terminalchef Henrik Flugt från Danske Fragtmænd i Brabrand.

Valet av litium-ION-batterier är i linje med tendensen att välja grön teknik hos Danske Fragtmænd. De har beräknat en energibesparing på 35 procent och en CO2-minskning med 56 ton per år genom att välja litium-ION-batterier för terminalen. Dessutom har Danske Fragtmænd bytt till LED-belysning vid terminalerna och kommer att starta eldistribution i danska städer under 2021.